miskolci bölcsész blog

miskolci bölcsész blog

Nem kell magyarázni a bizonyítványt!

2013. december 16. - miskolcibolcsesz

Dr. Tózsa-Rigó Attilának, a Történettudományi Intézet oktatójának írása a felvi-rangsorokról és az EU 2014-es új mérési rendszeréről:

Gyakran hallunk – főként választások idején politikusainktól vagy elemzőktől – olyan mondatokat miszerint „a közzétett adatok nem értelmezhetők úgy, hogy ….” vagy „az eredmények nem fedik a teljes valóságot!” stb. Hasonló kínos kijelentések szerencsére nem szoktak megjelenni a többek között a felsőoktatási intézmények rangsorát minden év őszén közlő HVG-mellékletek kapcsán. Bírálatok persze folyamatosan érik a rangsort, elég csak átfutni az eredményeket közlő honlapok kommentjeit. (a teljesség igénye nélkül: http://eduline.hu/felsooktatas/2013/11/26/HVG_felsooktatasi_rangsor_2014_D9QGUT)

A közelmúltban a felsőoktatást érintő minőségbiztosítási kérdések egyre gyakrabban kerülnek a nyomtatott és főként az elektronikus szaksajtó fókuszába. Az intézmények minőségi mutatói kapcsán nagy általánosságban még mindig az a vélemény dominál, hogy az oktatói minősítések terén továbbra is központi jelentőségű az oktatók minősítettsége. Ez utóbbi mutató középpontba állításának legfontosabb kritikája a fokozat elnyerése után végzett oktatói-, kutatói-, vagy közösségi stb. munka mérése. Utóbbi három mutató összetétele azonban annyira sokrétű, hogy a méréssel foglalkozó szakemberek között egyelőre még alapvetésekben sem sikerült konszenzusra jutni. A kérdés problematikáját jelzi, hogy például a közösségi munka jellemzőit valójában inkább csak intézményen belüli rendszerben lehet adekvát módon értékelni.

Az oktatói rangsorok korrigálását a felvi.hu a Nefmi-vel közösen már 2012-ben (is) elvégezte. Csak halkan jegyzem meg, hogy a ME-BTK az itt közölt korrigált és összesített rangsorban itt is az első helyen végzett, a DE-BTK-val holtversenyben. Nem kell tehát ebben az esetben sem magyaráznunk a bizonyítványt.

Nemcsak itthon történnek azonban kísérletek a korrigálásra. Az felsőoktatás egységes mérési rendszerét kidolgozó EU Bizottság munkájában – a napvilágra hozott információk szerint – a többdimenziós mérési struktúra (Ranking-system) lesz a hangsúlyos (http://diepresse.com/home/bildung/unilive/1349484/Welche-Uni-ist-die-beste; közreműködő). A bizottság által kidolgozott új rendszert várhatóan 2014 tavaszán hozzák nyilvánosságra. A főbb kategóriák, azaz mérési súlypontok várhatóan a következők lesznek: kutatás, nemzetközi kapcsolatrendszer, az oktatás és a tanulási környezet minősége, tudástranszfer, végül hozzájárulás a régió fejlődéséhez. Kérdésként merül fel, hogy az angol, német és holland szervezetek közreműködésében kidolgozott új Ranking-system mérési módszertana mennyiben interpretálható majd mondjuk egy közép-európai felsőoktatási intézmény minősítése esetén és mennyiben fogja az új rendszer segíteni a középiskolások tájékozódását. A felsorolt mérési súlypontokat figyelembe véve egyelőre úgy tűnik, hogy 2014 után sem kell majd az eredményeinket kozmetikázgatni.

A különböző térségek jelenleg alkalmazott ranking-szisztémájához: http://www.topuniversities.com/qs-world-university-rankings

A bejegyzés trackback címe:

https://miskolci-bolcsesz.blog.hu/api/trackback/id/tr495695338

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása